GRATIS BEZORGING VANAF 49,95 (NL,B)

Koolhydraten

noodles-rice-potatoes-food-46280

Heel vaak worden koolhydraten verbannen of voor een deel weggelaten omdat het zogenaamde dikmakers zouden zijn. Ook bij sporters hoor ik regelmatig dat ze koolhydraatarm willen eten of trainen. Dit is een mogelijkheid, als je specifieke doelen hebt en als je dit onder begeleiding of met de juiste kennis doet. Want koolhydraten vormen de basis voor een gezonde voeding en deze kun je daarom niet zomaar weglaten.

– door Joan Klooster – Feeding Your Performance

Pasta, aardappelen, rijst, quinoa, brood, fruit, peulvruchten en groenten bestaan voor een groot deel uit koolhydraten. Maar ook koek, snoep, taart, chips en fastfood valt in de categorie koolhydraten. Er zijn dus ‘gezonde’ koolhydraten zoals in de eerstgenoemde groep en minder gezonde koolhydraten. Koolhydraten vormen normaal gesproken de grootste bron van de energie die we op een dag nodig hebben. De basisrichtlijn voor gezonde voeding geeft aan dat 50-70% van de kcal die we op een dag eten hoort te bestaan uit koolhydraten. Afhankelijk van je doelen en de sport die je beoefent kan dit natuurlijk veranderen.

Snelle en langzame koolhydraten
Er wordt vaak gesproken over snelle en langzame koolhydraten. Wat hiermee wordt bedoeld is dat sommige koolhydraten snel worden opgenomen in ons bloed en andere minder snel. Als koolhydraten snel worden opgenomen in het bloed dan stijgt de bloedsuikerspiegel ook snel. Dit is het geval bij producten die voor een groot deel uit snelle koolhydraten bestaan zoals snoep, koek, fruit en bijvoorbeeld witbrood. Het lichaam maakt dan insuline aan om deze stijging in de bloedsuikerspiegel te verlagen naar een normaal niveau. Je krijgt dus even een suikerpiek, en dus energie, maar dit is vaak van korte duur.

Snelle koolhydraten bij duursporten
Tijdens bijvoorbeeld een wedstrijd waarin je snel energie nodig hebt is zo’n snelle suikerpiek wel handig, je ziet dan ook vaak dat er bananen, sportdrankjes of gelletjes worden genomen bij sporten als hardlopen en fietsen . Deze bevatten snelle koolhydraten, bestaan voornamelijk uit suiker, en worden dus heel snel opgenomen door het lichaam waardoor je er ook heel snel energie van krijgt. In kort durende sporten is dit normaal gesproken niet nodig, een sporter is dan in staat om voorafgaande aan de wedstrijd of training een goede maaltijd te nuttigen die voldoende energie geeft. Maar bij duursporten raakt die energie naar verloop van tijd op (zeker wanneer de activiteit langer dan 60 minuten duurt) en kunnen snelle koolhydraten helpen om het energieniveau op pijl te houden.

Afhankelijk van je doel kun je er dus voor kiezen om vooral snelle of langzame koolhydraten te nuttigen of om wellicht tijdelijk koolhydraatarm te gaan eten. SupQ en Feeding your performance helpen sporters om de inname van koolhydraten te optimaliseren.

Wil jij dit ook? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor persoonlijk voedingsadvies.

i n f o : f e e d i n g y o u r p e r f o r m a n c e . n l


 

Share this post
  , ,


preloader